LSG 5 – VAS 5 bord 5

Mijn 25e partij in de KNSB-competitie

Het is leuk om tegen VAS te spelen. Regelmatig tref ik een VAS-lid tegenover me op het schaakbord tijdens toernooien in Amsterdam. Maar ook in Delft, waar de partij tijdens het Paasweekeinde in slotronde tegen Jort Cornelissen 103 zetten in beslag genomen heeft vanwege het uitwringen van een theoretisch remise-toren-eindspel. Verder heb ik aan VAS-leden te danken dat ik dit jaar meegedaan heb aan Kroegloper Haarlem en Kroegloper Hoorn.

Vanwege de 5e speeldag seizoen 2022-2023 betekende de wedstrijd tegen VAS een uitstapje naar het mooie Amsterdam. Dit seizoen is het een thuiswedstrijd en is het uitstapje naar Denksportcentrum Leiden er niet minder om.

DCLeiden
Denksportcentrum Leiden

Ik mag het opnemen tegen verslagschrijver Remy Hakvoort, waarbij we in het beruchte London-systeem terecht komen. Na wits vijfde zet staat de volgende stelling op het bord en staan we aan de vooravond van een eerste cruciale spelfase, bedoeld om de loper op f4 van het bord af te krijgen.

diagram5
stelling na 5.c4

Er volgt 5…Lxb1 6.Dxb1 Lb4+

diagram5
stelling na 6…Lb4+

De witte formatie behandelt dit adequaat en na mijn negende zet is de loper van f4 van het bord.

diagram5
stelling na 9…Dxd6

In het vervolg moet mijn paard terug naar f6 om wits dame-loper batterij op te vangen, waarna wits 14.g4 een stelling op het bord brengt, waarin ik een pion moet offeren om comfortabel spel te houden.

diagram5
stelling na 14.g4

Vijf zetten later staat het zoals in onderstaande stelling.

diagram5
stelling na 19.De5

Hier speel ik 19…Tae8 met het idee mijn dame naar d5 te spelen en vervolgens met f4 te breken. Later zie ik dat flexibiliteit van de dame op f7 en toren naar d5 handiger is. Meteen 19…Td8 had daarbij wel veel tijd gescheeld.

We komen via een reeks zetten waarbij wit iets beter staat in een toreneindspel terecht, waarbij de stelling weer in balans is.

diagram5
stelling na 35…Txf2

In het vervolg win ik een pion in een eindspel dat best complex is. Dat is dan ook het mooie aan zo’n schaakpartij.

diagram5
stelling na 38.Kd4

Achteraf bekeken was 38…Tb4+ 39.Kc3 a5 de voortzetting om de koning af te houden. Na 39.Ke5 Tc4 gaan wits c- en d-pion er spoedig af. Mijn gespeelde 38…b5? betekent de inleiding van een verloren partij. En passant slaan is niet verplicht. Wit pakt met de a-pion, waarna de verbonden pionnen niet meer te slopen zijn.

diagram5
slotstelling na 50.Kb5

2 Comments

  1. Pingback: KNSB-competitie - 5e speeldag: de verslagen - Schaaksite

  2. Pingback: Update 19/12 KNSB-competitie – 5e speeldag: de verslagen – Haagse Schaakbond

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.